Op ’t Weijtje werken we aan de hand van een lesplan, alle jongeren hebben een eigen map waar deze in zit. Het lesplan bestaat uit een aantal activiteiten die de jongeren in de loop van het traject zullen uitvoeren. ’t Weijtje richt zich zoveel mogelijk op kleine doelen op korte termijn. Hierdoor worden er eerder successen en positieve ervaringen gecreëerd, wat de motivatie van de jongeren ten goede komt. Het gaat hierbij zowel om intrinsieke als extrinsieke motivatie.
In het lesplan zit ook een uitgebreide lijst met bucketlist-activiteiten, deze bestaat uit tachtig activiteiten. Deze activiteiten zijn gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden van de jongeren en sluiten aan bij de interventies die ’t Weijtje inzet. De activiteiten zijn gecategoriseerd in acht thema’s: huishoudelijk, techniek, creatief, koken, tuin, zelfredzaamheid, sociaal en overig.
Naast deze map werken de jongeren aan individuele projecten, deze mogen zij zelf bedenken. Er kan gedacht worden aan het
maken van een krukje, schilderij tot het bouwen van een konijnenhok of een beeldje van gips. De stappen die worden ondernomen zijn: wat wil je maken, hoe ga je dit doen, wat is hier voor nodig,
zijn de materialen aanwezig of waar zijn deze te koop en wat gaat het kosten. Hierdoor leren de jongeren onder andere bewust om te gaan met materialen en geld. We maken foto’s van alle projecten
en voegen deze toe in ieders map.
Buitenom al deze activiteiten worden er ook groepsactiviteiten georganiseerd. Zo gaan we wekelijks sporten, wandelen, wordt er gebakken en gekookt, spelen we spelletjes en heeft iedereen een eigen stukje grond in de moestuin voor het verbouwen van groente en fruit. Daarnaast gaan we maandelijks op bezoek bij een bedrijf, om te kijken hoe het er daar aan toe gaat. Heb je een goed idee? We staan altijd open voor ieders inbreng!